صف های بنزین در تهران کوتاهتر شده اما در سایر شهرها به دلیل محدودیت های اعمالی در نحوه سوخت گیری این صف ها همچنان ادامه دارد، با این وجود اما خبری از جایگزینی طرح کارت های بانکی با کارت سوخت نیست.
اعلام افزایش مجدد قیمت بنزین در ترکیه نگرانی هایی را برای قاچاق بنزین به این کشور همجوار به وجود آورده است؛ مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش برای جلوگیری ازاین موضوع نیز تمهیداتی اندیشیده اند.
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «امروز وارد ناترازی بنزین شدهایم و دولت نیز این موضوع را در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی میکرد» اظهار کرد: اگر نجنبیم و سیاستها را به نحوی دنبال نکنیم که هم جلوی قاچاق و هم جلوی مصرف بی رویه گرفته شود، این وضعیت ما را به واردات سالانه ۹۵ میلیارد دلار بنزین در سال ۱۴۰۶ خواهد رساند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از مزایای جایگزینی کارت بانکی به جای کارت سوخت، جلوگیری از قرار دادن کارت سوخت یک فرد در اختیار افراد دیگر و ممانعت از خرید و فروش آن است.
نماینده مردم شبستر در مجلس در نطق میان دستور خود خطاب به اوجی وزیر نفت، یادآور شد: چرا به اوضاع آشفته وزرات نفت رسیدگی لازم را ندارید، چرا بالای ۵۰ درصد از تولیدات سوخت داخلی قاچاق میشود و بی خبرید.
مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به اینکه حجم عرضههای صادراتی سهماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد کمتر شدهاست، گفت: عرضه در بورس انرژی میتواند تا حدی از قاچاق سوخت جلوگیری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اختلاف قیمت فرآوردههای نفتی در ایران و کشورهای همسایه گفت: این اختلاف قیمت باعث جذابیت قاچاق شده تا آنجا که روزانه تا ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل از کشور قاچاق میشود.
کاهش سهمیه بنزین خودروها به ۱۵۰ لیتر در ماه در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان باعث شده که هر لیتر بنزین آزاد به قیمت ۲۱ هزار تومان یا معادل قیمت بنزین قاچاق در پاکستان فروخته شود.
قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین میتواند قاچاق باشد اما افزایش مصرف بنزین در ایام نوروز ربطی به قاچاق ندارد.
دلیل شروع جمعآوری کارتهای سوخت جایگاهداران چیست؟ به گفته نماینده مجلس این طرح با هدف ساماندهی نظام توزیع بنزین و کاهش قاچاق سوخت تعریفشده که تقاضای شخصی را هم مورد هدف قرار دادهاست.